Detaljhandel
Bizware har mångårig erfarenhet från utveckling av effektiva beslutsstödsystem inom detaljhandeln. Här optimeras allt från logistik, personal och inköp till prissättning, försäljning och marknadsföring.
Detaljhandel
Bizware har mångårig erfarenhet från utveckling av effektiva beslutsstödsystem inom detaljhandeln. Här optimeras allt från logistik, personal och inköp till prissättning, försäljning och marknadsföring.
Streamingtjänst
Online försäljning av tjänster genererar mycket stora mängder data som kan nyttjas för att förbättra kundupplevelsen i form av t.ex. rekommendationer.
Bakgrund
Det nystartade streamingtjänstföretaget behövde bättre förutsättningar att kunna analysera användandet av tjänsten för att skapa en bättre kundupplevelse och öka nyttjandegraden av tjänsten.
Utmaning
Det nystartade streamingtjänsteföretaget hade väldigt begränsade möjligheter att följa upp och analysera sin verksamhet. De behövde ett sätt att snabbt kunna ta in stora datamängder för att analysera dessa, samtidigt som det fanns ett stort behov av standardiserade rapporter för rapportering till företagets ledning.
Lösning
Tillhandahålla en helt molnbaserad lösning som med väldigt kort ledtid kan ta in det data som efterfrågas, oavsett datamängd eller datatyp, av företagets data scientists och advanced analytics. Samtidigt som en mer traditionell BI/DW miljö byggdes upp baserat på de upptäckter som gjorts i den explorativa miljön, för att tillhandahålla beslutsunderlag för företagsledningen.
Teknik: MS Azure, Synapse Analytics, Databricks, Data Factory, Blob Storage
Resultat
Verksamheten kan snabbt identifiera nya beteendemönster hos sina kunder och snabbt anpassa erbjudanden för att ge kunden en ännu bättre upplevelse.
Ledningen har tillgång till de beslutsunderlag de behöver för att följa upp verksamheten och fatta datadrivna beslut.
Bizwares roller
Arkitekt, Designer, Data engineer, Kravanalytiker
Klädföretag
Klädindustrin generar mycket stora mängder data som behöver analyseras för optimering av planering, inköp, produktion, logistik, försäljning, prissättning mm. – allt för att skapa en optimal kundupplevelse.
Bakgrund
För att kunna konkurrera på en allt tuffare marknad behöver företagen inom klädbranschen dra nytta av allt sitt data på bästa sätt, så väl strukturerat som semi-strukturerat och ostrukturerat. Detta ställer dock helt andra krav på den tekniska lösningen jämfört med traditionell BI/DW.
Utmaning
Företaget har stort behov av att kunna nyttja all sin data för att utföra utforskande analyser och hitta nya samband och se mönster. Det traditionella datalagret har inte möjlighet att stödja detta behov som kräver mycket korta ledtider och möjlighet till att analysera så väl stora datamängder som ostrukturerat och semi-strukturerat data från bla IoT.
Lösning
Tillhandahålla en helt molnbaserad lösning som med väldigt korta ledtider kan ta in det data som efterfrågas, oavsett datamängd eller datatyp, av företagets data scientists och advanced analytics.
Teknik: MS Azure, Synapse Analytics, Databricks, Data Factory, Blob Storage
Resultat
Resultatet är en lösning med stort kundfokus där datamängd, snabbhet, och varieteten av dataflöden, utgör unika möjlighet för företagets olika intressenter att utforska, analysera och utvärdera potentiella möjligheter.
Bizwares roller
Data engineer, Data modeller